Brev:
Hvordan jeg gør ift. amning, flaske og ikke mindst natteroderiet?
23. marts 2009
Alder:
6 mdr.
Hej Helen
Vores datter er nu 6 mdr., 71 cm og 7,8 kilo.
Jeg har igen brug for nogle råd og justeringer, men overordnet går det rigtig godt.
Vi fulgte dit råd og introducerede med stor succes skemad for vores datter for 4 ½ uge siden. Vi begyndte med grød til frokost. Hun var meget interesseret og sulten. Vi holdt lidt igen med mængden, men øgede nok lidt hurtigt alligevel. Det hjalp hurtigt på søvnen om dagen, men om natten var der stadig problemer, så efter en lille uge prøvede vi tilsvarende at introducere et aftenmåltid, først som grød, men efter få dage prøvede vi kartoffel tilføjet forskellige grøntsager, ligeledes med stor succes. Hun spiser 1-1,5 dl til hvert måltid og ammes stadig efterfølgende tilsvarende din plan.
Vi følger den plan, du sendte og det går fint de fleste dage, men der er selvfølgelig dage, hvor det ser anderledes ud. Nattesøvnen er stadig en udfordring.
Jeg synes, det var meget, vores datter begyndte at kunne spise ligesom hun blev tidligere sulten til frokost, så et par dage har jeg givet hende lidt grød om morgenen ved 8-tiden. Det er blevet til ca. 0,5-1 dl. Til frokost spiser hun nu lidt mindre end skrevet ovenfor. Vi har ind til videre prøvet med risgrød og quinua med og uden frugt. Jeg tilføjer desuden mme tilsvarende 30-50 ml. Antallet er amninger/flaske er ca. det samme som i din plan – med undtagelse af natten…
Jeg ammer inden, jeg lægger hende til natten omkring 1930-2000. Vi er i øvrigt endelig stoppet med at svøbe – også med stor succes. Det er helt fantastisk! Ofte vil hun vågne mellem 23 og midnat for at spise igen. Her har jeg som regel ammet hende, men pga. hun er vågnet flere nætter mere end en gang (2-3 gange indtil kl. 6) for at spise, har jeg prøvet at give en flaske med 200 ml, hvor hun næsten spiser det hele. Alligevel vågner hun 0230-300 og insisterer mere eller mindre i søvne på at spise, hvor jeg så ammer hende.
Jeg undrer mig over hun vågner så ”kort tid” efter, hun har fået flasken, når hun også har spist godt til aften og tænker på, om det blot er en vane. Jeg har prøvet at skifte stilling for hende, putte hende, ssssch, evt. tage hende op og stå med hende lidt over vuggen og lægge hende ned igen, men uden held (har prøvet en ting ad gangen). Alligevel tænker jeg, om det er en vane, der skal brydes, om jeg blot skal prøve med lidt vand og insistere på, hun sover videre og så tage et par hårde nætter. Den eneste grund til jeg ikke har gjort det er, at jeg er usikker på, om det er det rigtige at gøre. Hvis hun virkelig er sulten skal hun selvfølgelig også have mad. Hvad vil du anbefale, jeg prøver?
Jeg har set nogen af de planer for dagen du anbefaler andre med børn på 6 mdr. Nu er vi kommet sent i gang med skemaden, men jeg er i tvivl om, hvor hurtigt vi bør øge mængder og de forskellige ting, vi tilbyder? Kød, glutenholdig grød, øllebrød, brødstave, flere måltider osv.?
Jeg er i tvivl om, med hvilken hastighed, vi skal gå frem. Er det rigtigt at indføre det tredje måltid, morgenmåltidet nu?
Bør jeg tilføje mme i hendes grød og mos, som jeg gør nu? Jeg tilbyder kun vand til måltiderne.
Jeg synes stadig, jeg skal kæmpe hårdt for, at jeg har nok mælk, men ved ikke, om det kun er noget, jeg tror. Vores datter har jo taget fint på, men jeg tænker alligevel på, om det er fordi hun ikke får nok/bliver mæt nok, at hun vågner så mange gange om natten. Jeg overvejer at køre hende over mere over på flaske eller helt stoppe med at amme, men evt. over en længere periode, hvor jeg stadig ammer, når det er muligt og så se, hvor længe der bliver ved at være nok. Det er stadig umuligt for mig at amme, når der sker noget omkring hende, dvs. når vi er ude, men også når vi er hjemme, medmindre vi går afsides.
Når vi er ude, har jeg besluttet mig for, at jeg ikke tager kampen, men tilbyder en flaske og så har både jeg og min datter det roligt og hyggeligt i stedet for. Det vigtigste er selvfølgelig, at hun får det, hun skal have. Det sværeste ved at tage beslutningen om ikke at amme længere er helt egoistisk.
Jeg havde ikke forestillet mig, vores datter skulle have flaske, hvilket selvfølgelig ikke er et argument :o) Jeg kan også mærke, at jeg har svært ved at slippe den kontakt og afhængighed mellem os, som amningen giver, selvom jeg udmærket ved, at hun stadig er afhængig af mig, fordi jeg stopper med at amme hende – og vi skal jo stoppe på et tidspunkt :o) og om det er nu eller om 4 måneder gør nok ikke dette værre eller lettere. Er det bedre at stoppe over kort tid? Hvordan trapper jeg ”rigtigt” ud af amningen, så mælken stopper ”naturligt” og hvor meget mme skal hun så have? Hvor meget mælk, har vores datter behov for nu, hvor hun også er i gang med skemad?
Jeg er nok igen ude efter, hvordan en dag kan se ud ift. mad, søvn og vågentid ift. hvilke måltider, vi evt. skal til at introducere samt nogle råd til, hvordan jeg gør ift. amning, flaske og ikke mindst natteroderiet?
Et spørgsmål af interesse: hvor gamle skal børn være før de må spise rå fisk som i sushi? Hvornår kan børn spise skalddyr, hvis der er nogen regler for det?
På forhånd tak!
Hilsner fra Js mor